Mammoet breidt haar SPMT-vloot uit met 650 aslijnen

Grootste opdracht ooit voor SCHEUERLE

Mammoet, wereldleider in oplossingen voor hijsen, transport, installatie en decommissioning van grote en zware constructies, heeft een contract gesloten met SCHEUERLE voor de levering van 650 aslijnen aan SPMTs (Self-Propelled Modular Transporters). Dit brengt het totale aantal aslijnen dat Mammoet wereldwijd in gebruikt heeft op meer dan 3000.

Mammoet heeft deze 650 aslijnen besteld vanwege de grote vraag naar SPMTs.
Jan Kleijn, CEO van Mammoet: "Er is in de hele wereld veel vraag naar intelligente transportoplossingen. Deze grote aankoop is een strategische investering in de Mammoet vloot." Dit is voor zowel Mammoet als SCHEUERLE het grootste contract ooit voor de levering van SPMTs. Het is een nieuw hoofdstuk in hun al 30 jaar teruggaande relatie.

Hiermee kan Mammoet ook zijn eigen, strenge normen handhaven wat betreft planning, uitvoering en oplevering van veeleisende projecten. Herman Smit, COO van Mammoet, over de keuze van de SCHEUERLE SPMTs: “SPMTs vormen een belangrijk onderdeel van onze vloot en zijn essentieel voor het ontwikkelen van oplossingen en het veilig uitvoeren van onze dienstverlening. Daarmee helpen we onze opdrachtgevers aan efficiëntere constructiewerkzaamheden en optimalisering van de beschikbaarheid van hun fabrieken en installaties. Wij zijn overtuigd van de kwaliteit die SCHEUERLE de afgelopen 30 jaar heeft geleverd. Met deze aankoop dekken we onze behoeften voor projecten in 2014 en volgende jaren af. Zo kunnen we onze positie als de marktleider in oplossingen voor hijsen en zwaar transport handhaven."

De eerste SPMT werd 30 jaar geleden ontwikkeld door SCHEUERLE, in nauwe samenwerking met Mammoet. Tegenwoordig gebruikt Mammoet SPMTs bij veel transportprojecten over de hele wereld. Bij langetermijnprojecten staan de SPMTs vaak geruime tijd onder contract, waardoor er weer meer modules aangeschaft moeten worden. Het Gorgon-project in Australië (met Chevron als operator), een van de grootste aardgasprojecten ter wereld, is een uitstekend voorbeeld. Mammoet is daar nu nog duidelijker aanwezig omdat de aanleg van de onshore- en offshore-gasputten en andere installaties een groot aantal uitdagende transportoperaties vergt.

De SPMTs zijn bijzonder wendbaar en manoeuvreerbaar zodat zware ladingen nauwkeurig kunnen worden geplaatst. Afzonderlijke SPMTs kunnen naar behoefte worden gekoppeld. Dit kan zowel mechanisch als elektrisch worden gedaan, met een maximaal bereik van 600 x 600 meter.
 
Duurzaamheid
De aankoop van de nieuwe SPMTs en bijbehorende powerpacks (hydraulische aggregaten) betekent ook een stap vooruit wat betreft de gebruiksmogelijkheden van dit materieel. De recent ontwikkelde powerpacks, die de hydraulische systemen van de modules aandrijven, hebben zowel een zware 147 kW dieselmotor als een 140 kW elektromotor. Deze hybride powerpacks vormen onderdeel van Mammoet's milieustrategie, omdat het hybride principe leidt tot verbeterd vermogensbeheer, een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot. Een ander voordeel is dat deze powerpacks binnen gebouwen kunnen worden toegepast zonder dat er afzuiging of extra ventilatie nodig is.
Mammoet verwacht dat de eerste SPMTs begin 2014 door SCHEUERLE worden geleverd. De uitbreiding van de vloot moet in het tweede kwartaal van dat jaar worden afgerond.
 
Op de foto's:
Foto links:
Bouw van installaties: SPMTs kunnen de bouwperiode verkorten door grote, geprefabriceerde modules te plaatsen.
Foto midden:
Olie- en gassector: SPMTs worden veel ingezet in deze sector, waar ze bekend staan om hun betrouwbaarheid en veelzijdigheid.
Foto rechts:
Met SPMTs kunnen zelfs bruggen worden getransporteerd om tijd en kosten te besparen bij de bouw.

Bron: Mammoet, 30 oktober 2013