De nieuwe troef van .... Van Roon Railinfra
Atlas 180WSR spoorwegkraan

De onderneming
Van Roon in Asperen is actief op het gebied van grond-, sloop-, straat-, tuin-, railinfra werken en machineverhuur. De railactiviteiten zijn ondergebracht bij Van Roon Railinfra. In eigen beheer, in samenwerking met of voor derden kan van Roon Railinfra zeer diverse werkzaamheden uitvoeren.

Voorbeelden hiervan zijn vernieuwing van  ballast, onderbanen, dwarsliggers en of spoorstaven,  maar ook het herstellen of vernieuwen van overwegbevloering en het plaatsen of verwijderen van fysieke afscheidingen. Ook  werk aan de bovenleiding
(o.a. portalen zetten, rijdraden vervangen) schuwt van Roon Railinfra niet.
Het vrijgekomen spoormateriaal verwerken wij op onze eigen verwerkingsinrichting in Vuren.

De investering
Van Roon Railinfra kocht bij Hans van Driel een Atlas 180WSR spoorwegkraan. De 25 ton wegende kraan is door Hans van Driel voorzien van extra functies die het mogelijk maken met specifieke spoorbouwuitrustingen te werken. Bijzonder aan deze machine is het
tram-snelwisselsysteem, een primeur in Nederland.

De koper
Ben van Roon, directeur.
'Atlas heeft de voorkeur van de machinist'

Moest de nieuwe spoorwegkraan een Atlas worden, of heeft u ook nog ander merken bekeken?
'Dit keer zijn we direct voor Atlas gegaan. In geval van een spoorwegkraan heb je in feite twee opties: Atlas of Liebherr. Atlas levert een stabiele, stevige kraan met een hoge hefcapaciteit en opbreekkracht. En al is met de Liebherr kraan niks mis, de machinist heeft een duidelijke voorkeur voor Atlas. Daar luister ik dan zeker naar. Verder hebben we een goede relatie met Hans van Driel. Zij verlenen prima service.'

Hoe ziet het machinepark er verder uit?
'Het materieelpark van van Roon Railinfra bestaat uit vijf spoorwegkranen. Drie van Atlas en twee van Liebherr. De 25 ton wegende Atlas 180WSR is nu onze zwaarste machine en vervangt een Atlas uit 1999 met 16.000 uur op de teller. De 180WSR is onder andere uitgerust met een dubbele cabine, hoogte- en zwenkbegrenzing, slangbreukbeveiligingen, centrale smering, elektrische brandstofvulpomp, Wide wall banden en twee steunpoten op de onderwagen. Verder is de machine radiografisch te bedienen en is er gekozen voor een korte verzwaarde achterzijde voor een kleinere draaicirkel. Ook heeft de machine een zelf ontworpen combi snelwissel voor hulpstukken van Verachtert en Atlas.'

En hoe zit het met dat tram-snelwisselsysteem?
'Daarmee hebben we een primeur voor Nederland. In het weekend werken we met deze kraan vaak aan het spoor, op de andere dagen wordt de machine veelal bij tramwerkzaamheden ingezet. Met het hydraulische snelwisselsysteem kan de spoorkoker afgekoppeld worden van de rest van het spoorwegonderstel en worden vervangen door een koker voorzien van tramwielen. Dit vergt nu van de machinist slechts tien minuten werk. Voorheen waren dan twee man 2,5 uur aan het sleutelen.'

Zijn er nog andere aspecten die een rol hebben gespeeld bij de aanschaf van deze spoorwegkraan?
'Atlas levert deze machine nu ook met een Stage 3B motor met roetfilter. Zeker voor onze opdrachtgevers, 60% van onze activiteiten nemen we in onderaanneming aan van proces spooraannemers, is dat van belang in verband met de CO2-prestatieladder, die onder andere ProRail hanteert bij haar aanbestedingen.'

Verder nog bijzonderheden?
'Met al zijn aanpassingen is deze kraan multifunctioneel inzetbaar, zowel bij werkzaamheden aan spoor, tram als metro. Van Roon Railinfra is de jongste tak van het bedrijf, gestart in 2008. Oorspronkelijk is van Roon b.v. in 2000 begonnen als  een GWW-bedrijf, maar inmiddels zijn de railactiviteiten goed voor 70 procent van onze omzet. We beschikken over het certificaat Branchegerichte Toelichting Railinfrastructuur (BTR). Dit houdt in dat ons bedrijf en materieel is goedgekeurd voor toelating op het spoor van ProRail, tram of metro en voorzien is van een TCVT-certificaat.'

Toekomst?

Van Roon railinfra is een gezond, groeiend bedrijf. In het voorjaar van 2014 gaan we op zoek naar enthousiaste en gedreven spoorleggers en ook gereedschapsmachinisten voor de spoorkranen om onze werkzaamheden verder te kunnen uitbreiden.

Bron: van Roon B.V., 11 november 2013