Stimulans lager btw-tarief lijkt uitgewerkt

Ondanks hapering verder herstel in bouw ING


Economisch Bureau verwacht dat de bouwproductie dit jaar en volgend jaar met 2,5% groeit. Ondanks een terugval van het bouwvolume in het 2e kwartaal raken de orderboeken beter gevuld en worden bouwondernemers optimistischer. De renovatiesector profiteert nog van het verlaagde btw-tarief tot halverwege 2015. Het lijkt er wel op dat het effect van de lagere btw al grotendeels is uitgewerkt. Steeds vaker plaatsen particulieren hun klusopdrachten op internet. Voor kleine bouwbedrijven en zzp’ers zijn kluswebsites een welkome manier om hun netwerk uit te breiden.

Correctie bouwproductie na vier kwartalen van groei
In het tweede kwartaal van 2014 is de bouwproductie met bijna 3% gedaald ten opzichte van de eerste drie maanden dit jaar. Dit kwam vooral door het zachte winterweer waardoor bouwbedrijven in de wintermaanden flink konden doorwerken. Hierdoor vielen in het tweede kwartaal de werkzaamheden relatief iets terug. Dit betekent een einde aan de groei die vier kwartalen (2e kwartaal 2013 t/m 1e kwartaal 2014) duurde. Ondanks de daling in het tweede kwartaal lag over de gehele eerste acht maanden van 2014 de bouwproductie toch 2% boven het niveau van dezelfde periode in 2013. De algehele trend is, na jaren van krimp, dus wel omhoog. ING Economisch Bureau verwacht dat de bouwproductie in zowel 2014 als 2015 groeit met 2,5%. Hiermee is eind 2015 de krimp van 2013 (-4,8%) goedgemaakt maar ligt het volume nog ver onder de piek van 2008.

Indicatoren wijzen op verder herstel
De orderboeken raken in de bouw beter gevuld. Zo heeft het gemiddelde bouwbedrijf momenteel voor circa 6,5 maanden aan werk in portefeuille. Een jaar geleden was dit bijna één maand minder. De prijsdruk lijkt ook langzaam af te nemen. Steeds minder aannemers zeggen de prijzen te willen verlagen. Bouwondernemers zijn het afgelopen jaar dan ook een flink stuk optimistischer geworden. De geopolitieke spanningen hebben op het humeur van de binnenlands georiënteerde bouwondernemer nauwelijks tot geen invloed. Ondanks de forse stijging van het vertrouwen moet niet uit het oog worden verloren dat de bouwsector de forse productiekrimp tijdens de crisis van in totaal 25% nog lang niet te boven is. Er blijft een flinke overcapaciteit bestaan waardoor de winstgevendheid nog steeds onder druk staat.

Stimulans verlaagd btw-tarief lijkt al uitgewerkt
Het kabinet verlengt het verlaagde btw tarief op arbeid tot 1 juli 2015. Het zijn vooral kleine gespecialiseerde bouwbedrijven die hiervan profiteren. Na bekendmaking van de regeling door de regering in februari 2013 nam het aantal zoekopdrachten op internet naar “btw” in combinatie met “bouw” flink toe. De omzet van kleine bouwbedrijven steeg tot een piek in het 3e kwartaal 2013. In de eerste zes maanden van 2014 daalde de omzet van deze kleine bouwbedrijven weer en lijkt het effect van de lagere btw uitgewerkt. Een vergelijkbaar patroon als tijdens de vorige btw-verlaging in 2010 en 2011. We verwachten dat het effect van de verlaagde btw grotendeels is uitgewerkt en de verlenging tot juli 2015 nog maar beperkt zal leiden tot extra werkzaamheden.

Online kanaal wint steeds meer marktaandeel
In de onderhoudsmarkt worden werkzaamheden vooral verkregen door mond-op-mond reclame. Net als in de detailhandel neemt het marktaandeel van het online kanaal toe. Steeds vaker plaatsen particulieren hun klusopdrachten op internet waarop vakmensen reageren. De gemiddelde waarde van een online opdracht is € 1.250,- per klus en de verschillende soorten opdrachten zijn zeer divers. Totaal wordt er zo in 2014 naar schatting voor bijna € 700 miljoen aan opdrachten via internet vergeven. Dit is circa 8% van alle opdrachten in de klus- en onderhoudsmarkt in Nederland. ING verwacht dat het marktaandeel van de online klussen verder oploopt.

Marktspelers in de online klussenmarkt
Veruit de belangrijkste speler in de online bouwmarkt is Werkspot.nl met een marktaandeel van circa 40%. De afgelopen jaren is het aantal opdrachten dat op Werkspot.nl is geplaatst flink opgelopen tot ruim 170.000 in 2013. Ook via Marktplaats bieden veel particulieren hun opdrachten aan. Casius is een relatief kleinere speler maar is met een gemiddelde opdrachtgrootte van meer dan € 8.000,- in het hogere segment actief. Kluswebsite is een onderdeel van Bouwmaat en is in het middensegment actief.

Kiezen op kwaliteit en niet op prijs
De meeste online aanbieders hebben een “gesloten systeem” om concurrentie op prijs te vermijden. Vaklui kunnen daardoor niet elkaars prijsaanbod zien. Bij Werkspot.nl reageren gemiddeld drie vakmensen op een aangeboden klus. Consumenten kiezen uit de reacties zelf met wie ze contact opnemen. Dit kunnen ze doen op basis van profiel, beoordelingen van andere consumenten en prijsindicatie. De meeste consumenten kiezen niet voor de aanbieding met de laagste prijs. Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn vaak bepalender.

Onderzoek eigen businessmodel
“Ondanks verder herstel van de markt is er nog veel nodig om het broodnodige rendement te kunnen verbeteren”, aldus Jan van der Doelen, ING Sectormanager Bouw en Vastgoed. “De capaciteit blijft hoog en zelfs branchevreemde partijen zijn geïnteresseerd in toetreding tot de omvangrijke markt voor bouw in Nederland. Remedie is een grondig onderzoek naar de toekomstige houdbaarheid van het huidige business-model. Elementen als flexibiliteit, transparantie en klantgerichtheid zijn hierbij een must”.

Bron: ING Economisch Bureau, 23 oktober 2014