Meer laadvermogen en lagere kosten met de nieuwe 7-assige Nooteboom Ballasttrailer

Ballasttrailer zet nieuwe standaard voor het vervoer van kraanballast

Nooteboom Trailers zet met de OVB-95-07 Ballasttrailer de nieuwe standaard voor het vervoer van kraanballast op de weg. Deze 7-assige oplegger is het antwoord op de lagere aslasten, die door Nederland en Duitsland worden ingevoerd. Door de verlaging van 12 naar 10 ton per as wordt de schade aan de wegen beperkt. De lagere aslasten gaan echter niet ten koste van het laadvermogen. Nooteboom gebruikt slimme technieken en hoogwaardig staal om het eigen gewicht te beperken. Bovendien is de OVB-95-07 berekend voor een 6x4 trekker, terwijl voor oudere Ballasttrailers een 8x4 trekker werd gebruikt. Het resultaat: een hoog laadvermogen en lagere kosten.

Hoe zit het precies?
In Nederland zullen de aslasten voor voertuigen met ontheffing worden verlaagd. Voor een doorlopende as wordt de maximale aslast 10 ton en voor een pendelas 12 ton. De nieuwe regeling gaat waarschijnlijk in per 1 maart 2015 in. Enig rekenwerk maakt duidelijk, dat met de lagere aslasten het laadvermogen niet omlaag gaat.

Huidige situatie:       GVW   leeg      lading        Nieuwe situatie:   GVW   leeg       lading 
8x4 trekker                 38      12                        6x4 trekker             29      10
6-assige oplegger       72      17                        7-assige oplegger   70      18
Totaal (GCW)             110      29                        Totaal (GCW)            99      28
Wettelijk maximum   100      29        71 ton                                      99      28       71 ton

Met een 10 tons vooras op de 6x4 trekker kan nog een extra ton laadvermogen worden gerealiseerd.
 
Groot aantal voordelen
Bij deze Nooteboom trailer zijn 6 van de 7 assen hydraulisch gestuurd, waarvan de voorste 2 assen zelfs tegengestuurd zijn om de optimale besturingskarakteristieken te realiseren. Zo wordt de bandenslijtage tot een minimum terug gebracht, maar het heeft ook een gunstig effect op het brandstofverbruik, dat nog eens extra verlaagd wordt door de montage van 385/65R22,5 enkellucht banden. Nooteboom innoveert haar producten continu. Bij deze oplegger is dat te zien bij de verbeterde - eenvoudige - bediening en de focus op zeer lage onderhoudskosten. Ook de chauffeur zal uiterst tevreden zijn over deze Ballasttrailer.  Met 6 gestuurde assen, hydraulische vering met 300 mm slag en een grote bodemvrijheid heeft deze trailer geen moeite met krappe bouwplaatsen.

Al 30 jaar aan de top
In 1985 introduceerde Nooteboom de 6-assige Ballasttrailer. De eerste werd geleverd aan Van Seumeren. Speciaal voor het vervoer van ballast voor kranen kreeg het door Nooteboom ontworpen concept een toestemming om met een totaalgewicht van 100 ton over de rijkswegen te rijden. Maar het bleef niet bij Nederland. Nooteboom overlegde jarenlang met allerlei instanties om dit concept ook in Europa door te voeren. Dat is, mede door de inspanning van de ESTA, de Europese branchevereniging voor speciaal transport, inmiddels volledig geaccepteerd. De afgelopen jaren zijn door Nooteboom honderden Ballasttrailers geleverd in bijna alle Europese landen.  Het programma bestaat uit 4- tot 7 assige Ballasttrailers met hydraulische besturing, lucht- of hydraulische vering en naar wens uitchuifbaar. Nooteboom, de uitvinder in 1985, komt nu met een trailer, die in alle opzichten verbeterd is.

Boekestijn
Kraanverhuur D. Boekestijn zag al snel de voordelen van de nieuwe 7-assige Nooteboom ballastoplegger. Zoals Nooteboom een lange traditie heeft in het bouwen van speciale opleggers, zo is Boekestijn al tientallen jaren een specialist in verticaal transport.
Lianne Boekestijn: “In 1950 namen wij de eerste kraanwagen in gebruik. Zelf gebouwd, want in de jaren na de oorlog was er niet veel te koop. Na 1970 groeide het kranenpark snel, omdat er vraag was in de petrochemie, maar ook in de bouw. Door de jaren heen werd geïnvesteerd in kranen, vrachtwagens en huisvesting, maar ook in goede opleidingen voor medewerkers. De afgelopen jaren werden verschillende bedrijven overgenomen. Mede door deze overnames hebben we ons kranenpark op orde en is ons klantenbestand gegroeid. Het verplaatsen van kranen en ballast moet steeds efficiënter gebeuren. Daarom hebben we gekozen voor de nieuwe Ballasttrailer van Nooteboom. Maar het gaat niet alleen om techniek. Wij hechten ook aan traditie: bij Nooteboom is een afspraak een afspraak. Zo is onze samenwerking met Nooteboom: met een handdruk wordt de deal bezegeld en dan vertrouwen wij erop, dat Nooteboom ons nog jarenlang helpt als er eventueel problemen komen.”
De Nooteboom OVB-95-07 zal worden ingezet voor het vervoer van ballast voor de Liebherr LTM 1500 kraan van Boekestijn.
 

Fotobijschrift:
Met de nieuwe 7-assige Ballasttrailer speelt Nooteboom haarfijn in op de nieuwe regelgeving waarbij de aslast teruggaat naar 10 ton/as.

Bron: Nooteboom Trailers B.V., 12 februari 2015