Vrachtvervoer in EU gehinderd door nieuwe regels lidstaten

De Europese werkgeversorganisatie BusinessEurope maakt zich zorgen over nieuwe nationale regelgeving van lidstaten die een obstakel vormen voor de internationale transportsector. Volgens BusinessEurope staat bijvoorbeeld de controle van het wegvervoer op het naleven van het minimumloon in Duitsland op gespannen voet met de beginselen van het vrij verkeer en de interne markt. Dat staat in een brief aan De Europese Commissie. VNO-NCW en Nederlandse werkgeversorganisaties in de transportsector hebben hierop aangedrongen.

Extra lastendruk
De Europese werkgeversorganisatie wijst erop dat de onlangs ingevoerde controle in Duitsland gepaard gaat met extra kosten en administratieve lastendruk. Voor het transitverkeer geldt na internationale druk momenteel een uitzondering, maar het is niet duidelijk of die blijvend is. Bovendien hebben bestemmingsverkeer en andere sectoren, zoals de bouw, de metaalindustrie en de installatiebranche, er wel last van.

Minder flexibel
Hongarije heeft dit jaar een elektronisch controlesysteem ingevoerd om btw-fraude tegen te gaan. Daartoe moeten transportbedrijven een zogenoemd EKAER-nummer aanvragen voor elk voertuig. Kunnen zij bij controles dat nummer niet overleggen, dan dreigt een boete tot 40 procent van de productwaarde, en het stilleggen van het transport. Ook hier vreest BusinessEuropese extra kosten, administratieve lasten en een verlies van flexibiliteit.

Rustpauze
Frankrijk en België hebben vorig jaar een regel ingevoerd die vrachtwagenchauffeurs verbiedt om tijdens de weekendpauze in hun eigen wagen te slapen. Ook dit is volgens BusinessEurope een regel die de Europese Commissie moet onderzoeken op proportionaliteit en strijdigheid met de Europese regels.

Bron: VNO-NCW, 19 februari 2015