Dieselprijs blijft maar dalen

Handels- en productiebedrijven spinnen garen bij de almaar kelderende dieselprijs. Dit constateert verladersorganisatie EVO. Het afgelopen jaar daalde de prijs al zo’n tien procent vergeleken met vorig jaar en de prijs die ondernemers vandaag betalen, is in heel 2015 nog niet zo laag geweest.

Tarieven
Omdat veel handelaren en producenten de ontwikkelingen in de brandstofprijzen vastleggen in een zogenoemde dieselclausule, heeft de prijs aan de pomp in veel gevallen direct effect op de vervoerstarieven.

Vervoerskosten
De dalende dieselprijs is dus goed nieuws voor ondernemers in Nederland - van de schilder met een bestelbus tot en met de verfproducent, stelt EVO. Brandstofkosten vormen traditioneel een groot deel van de vervoerskosten, wat voor handelaren en producenten weer een kostenpost is in het totale productieproces.

Trendbreuk
Na jarenlange stijgingen, daalde de dieselprijs in 2014 plotseling. Deze trendbreuk zette zich in 2015 voort: de prijs kelderde met bijna tien procent. In de jaren daarvoor steeg de dieselprijs nog sterk, zoals bijvoorbeeld in 2012 (+8 procent) en 2011 (+14 procent). Vandaag bedraagt de dieselprijs 109,27 eurocent per liter exclusief btw en dat is vooralsnog de laagste prijs van dit jaar. Ter vergelijking: in 2014 bedroeg de gemiddelde dieselprijs 122,02 eurocent per liter.

Filedruk
Toch zijn er volgens EVO niet alleen maar positieve ontwikkelingen in het goederenvervoer over de weg. Zo nam de filedruk het afgelopen jaar weer toe, wat leidt tot extra kosten voor ondernemers. Zo kan de inzet van meer voertuigen noodzakelijk zijn om producten toch op tijd af te leveren.

Bron:  EVO, 10 december 2015