Dodehoekles vergroot veiligheid van scholieren op de weg

Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken, die het zicht van de vrachtwagenchauffeur beperken. Fietsen, scooters, brommers en motoren, niet alleen van kinderen, maar ook van volwassenen, worden in die hoek volledig onttrokken aan het zicht van de chauffeur. In het kader van de Europese Unie regelgeving zijn alle Europese vrachtauto's vanaf 2011 verplicht uitgerust met extra zichtveldvoorzieningen, zoals de dodehoekspiegel. Nederland liep voorop in Europa, hier was de dodehoekspiegel al sinds 2003 verplicht. Naast de dodehoekspiegel worden ook camerasystemen gebruikt om de dode hoek zoveel mogelijk weg te nemen.

De extra zichtveldvoorzieningen, zoals de dodehoekspiegel en camerasystemen, verkleinen de risico's, maar nemen deze niet geheel weg; de chauffeur kan niet in alle spiegels tegelijk kijken en moet bovendien veel weggebruikers in de gaten houden en zijn grote voertuig lastige kruisingen of krappe rotondes over sturen. Goede voorlichting aan andere weggebruikers is dus van net zo groot belang. Daarom slaan ook dit jaar Politie Wijkteam Diemen/Ouder-Amstel en Koninklijke Saan de handen weer ineen om voorlichting over de dode hoek te geven op basisscholen.

Marco Verduin, Projectleider Samen Veilig & Communicatie: “Ondanks speciale spiegels en camera's, blijft het vanuit de cabine lastig om goed overzicht vlak rondom de vrachtwagen te houden. Andere weggebruikers hebben er meestal geen idee van wat een vrachtwagenchauffeur wel en niet kan zien, en zeker kinderen niet. Wij geven daarom deze voorlichting aan basisschoolleerlingen. We leren ze bijvoorbeeld oogcontact te zoeken met de chauffeur, zodat je weet dat hij jou heeft gezien. Het mooie van de samenwerking met Saan is dat de kinderen zelf in een echte vrachtwagen kunnen ervaren hoe slecht zichtbaar ze zijn. Dat maakt indruk en daardoor blijft de voorlichting veel beter hangen.”

Vandaag werd de eerste dodehoekles van 2016 gegeven, op basisschool De Octopus in Diemen. Het is de eerste les in een uitgebreide reeks in de regio Diemen/Ouder-Amstel. In de les kregen de scholieren van groep 8 onder andere de volgende tips:
- Blijf minstens op 3 meter afstand van de vrachtwagen.
- Rijd je op de fiets achter een vrachtwagen blijf er dan rechts achter, ook op minimaal
  3 meter afstand. Ook als hij stil staat bij een stoplicht. In sommige gevallen is het
  misschien zelfs handiger om af te stappen en op de stoep te gaan lopen.
- Hou er rekening mee dat een vrachtwagen veel ruimte nodig heeft om bochten te
   nemen.
- Alle tips gelden ook voor bussen en grote landbouwvoertuigen, zoals tractoren.

André de Vries coördineert de voorlichting vanuit Saan. “Een ongeluk waarbij een kwetsbare fietser of motorrijder betrokken is, is voor vrachtwagenchauffeurs echt een nachtmerrie. Zoiets raak je nooit meer kwijt. Voorkomen is dus van levensbelang, en daarom werkt Koninklijke Saan al een aantal jaar met veel plezier mee aan de voorlichtingslessen van de politie. Zelf heb ik deze lessen ook al vaak mogen geven. Wanneer de kinderen na het theoriegedeelte zelf achter het stuur van de vrachtwagen kruipen, zie je opeens het kwartje vallen. Heel mooi om te zien!”

Bron: Koninklijke Saan B.V., 5 april 2016