Mobiele hijskraanfabrikant Spierings pakt groots uit met lancering werelds eerste hybride mobiele kraan

Mobiele hijskraanfabrikant Spierings Mobile Cranes uit het Brabantse Oss heeft onder grote belangstelling van de internationale kraanwereld de eerste hybride mobiele hijskraan te wereld gepresenteerd. Op spectaculaire wijze werd dit nieuwe type hijskraan ten tonele gebracht in een pakkende show.

De fabriek in het Brabantse Oss was decor voor de productpresentatie van de SK487-AT3 City Boy. De show die in een speciaal gebouwd buitentheater plaats vond werd aangevangen met een korte speelfilm waarin het verhaal van het bedrijf Spierings op speelse wijze is verfilmd. In het slot van de film wordt de SK487-AT3 City Boy tot leven gebracht. De film werd opgevolgd door een spectaculaire lichtshow waarna de 'Çity Boy' door het decor naar de voorgrond werd gereden en zichzelf volledig automatisch ontvouwde.

Tijdens de feestavond werd bekend gemaakt dat oprichter Leo Spierings zijn 100% aandeel in de Spierings Group verkocht heeft aan zijn neef Koos Spierings. Hiermee wil het familiebedrijf de continuïteit op lange termijn waarborgen door het bedrijf in familiehanden te houden. Leo Spierings blijft aan als CEO en behoudt zijn 100% zeggenschap. Koos Spierings (commercieel directeur) is sinds 5 jaar actief bij Spierings en volgde het bedrijf al lang daarvoor op de voet.

Hoogtepunt van de avond was de presentatie van de SK487-AT3 City Boy. De eerste hybride mobiele kraan, speciaal ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een Lithium-ion accu pakket. Hierdoor kan de kraan moeiteloos naar de plaats van bestemming rijden, zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor. Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan het netstroom worden aangesloten. Op deze manier kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als er geen stroom aanwezig is, kan de City Boy zelfs enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de snelweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 kilometer per uur te kunnen halen. Remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan hij op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan. De toren kan tot 30 meter hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 meter, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte 3-assige onderwagen van slechts 2,5 meter breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden. Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze 3-in-1-cabine fungeert zowel als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de gewenste werkhoogte.

After movies en productinformatie
https://youtu.be/iAppqVelgQo
https://youtu.be/r5RvnWImTYs
https://issuu.com/spieringsmobilecranes/docs/spierings_sk487-at3_cityboy?e=31860106/55613454

Bron: Spierings Mobiles Cranes B.V., 4 december 2017