Rutten Hoogteservice gaat niet gauw op tilt na aankoop Scania P450 8×2*6

Rutten Hoogteservice in Wijchen nam recent een geheel luchtgeveerde Scania P450 8×2*6 met twee sturende voorassen en gestuurde naloopas in gebruik.
Bijzonder aan de truck is dat deze een eigen laadvloer heeft en zowel een aanhanger kan trekken als via een schotel een semi-dieplader. In combinatie met de potige 92 tonmeter cabinekraan ontstaat zo een veelzijdig voertuig en hoeft Rutten nooit meer 'nee' te verkopen, ongeacht welke klus.

“Het is ons eerste voertuig met een autolaadkraan. Ik zie het als de kroon op ons werk, want het moet wel iets héél bijzonders zijn, willen wij nu nog ergens van op tilt slaan”, weet Ton Rutten De onderneming verhuurt hoogwerkers, verreikers en hijskranen in alle soorten en maten. De Scania moet met zijn zesvoudig afstempelbare Palfinger 92 tonmeter kraan het hijsgamma voor 100% dekkend maken.

“Deze kraan kan 33 meter uitgeschoven worden dankzij zeven giekelementen en nog eens zes hydraulische en één manueel deel op de 17-tons jib. De kraan kan dus ook in een knik werken en dat maakt 'm heel geschikt voor het plaatsen van dakkapellen, reparaties aan de achterzijde van huizen en zo meer. En met een manbak eraan is het ook een heel stabiele hoogwerker. Uitermate geschikt voor alle werkzaamheden op hoogte, waaronder dak- en gootreparaties.”

Genoeg ruimte
De auto is geleverd door Scania Nijmegen, waarmee Ton Rutten een goede relatie heeft. “Ik heb gekozen voor de nieuwste P-slaapcabine met normale dakhoogte. Ik vind het belangrijk dat mijn mensen er makkelijk in en uit kunnen stappen, over genoeg ruimte beschikken én een goed zicht rondom hebben. En natuurlijk moet de cabine niet te hoog zijn, want we moeten ook aan de voorzijde kunnen hijsen en werken.”

Rutten wilde verder dat de 4-assige truck zijn eigen vlakke laadvloer heeft en tevens met een aanhanger kan rijden. “Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld voldoende glasbokken met ruiten in één keer naar een bouwlocatie te brengen, dan kun je tenminste blijven doorwerken met je kraan. Ook is het prettig als er een uitschuifbare semi-dieplader achter kan, voor wanneer we lange objecten moeten vervoeren. Die laten we momenteel bouwen bij Nooteboom. Verder hebben we extra lampen op de auto laten zetten. De cabine is gewoon standaard. Wij staan er toch meer naast dan dat we erin zitten.”
Het vinden van de optimale configuratie voor zowel laad- als kraangedeelte was de taak van opbouwspecialist Rien Nijssen in Wijchen. Rien: “Om zowel met een dieplader als met een bakwagen te kunnen rijden, maakten wij een afneembare schotel die op drie plaatsen op de laadvloer vergrendeld kan worden. Die komt dankzij het lage chassis met laadplatform toch maar op 123 cm. Hierdoor kan de laadvloer altijd blijven zitten en is direct op het chassis vastgezet.”
Het plaatsen van de kraan zelf was met twee 9-tons voorassen een tamelijke routineklus. “Maar Ton wil ook aan de voorzijde kunnen werken. Dus zijn behalve de stempels aan weerszijden van het voertuig ook nog twee 8-tons cabinestempels aan de voorzijde aangebracht. Maar zelfs als je de auto via de luchtvering op zijn blokken laat zakken, is de kracht die je aan de voorzijde op het voertuig kunt zetten niet onbeperkt. Daarom heeft Ton naar mijn idee heel wijs gekozen voor de nieuwste Palfinger HPSC-load stabiliteitsbewaking, die in zijn berekeningen ook rekening met de actuele lading houdt.”

Nijssen licht toe: “Als Ton bijvoorbeeld ballastblokken op zijn laadvloer legt, 'ziet' het HPSC-loadsysteem dat en kan hij smaller stempelen. Dat kan een voordeel zijn als er weinig ruimte beschikbaar is. Deze kraan is ook uitgerust en goedgekeurd met een hoogwerkerbak van 2,2 meter breed, die 360° kan ronddraaien zodat deze altijd in de goede positie staat. De bediening hiervan gebeurt vanuit de manbak.”

Bron: Bouwmaterieel Benelux, 9 augustus 2018