Transportsector claimt 4 miljard euro aan schade door kartelvorming

Alleen al in Nederland claimen transportbedrijven voor zo'n 4 miljard euro aan schade door verboden prijsafspraken tussen vrachtwagenbouwers. Dat blijkt uit een rondgang door BNR. De bedrijven zouden jarenlang fors te veel hebben betaald voor hun vrachtwagens. 'Het merendeel van die miljardenclaim komt bij DAF terecht', zegt Jeroen van Velzen, advocaat bij Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De transporteurs richten via Nederland hun pijlen op zes grote fabrikanten van vrachtwagens: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo/Renault. In meer dan de helft van de gevallen gaat het om buitenlandse ondernemers die via ons land hun recht proberen te halen. Dat komt volgens Van Velzen doordat Nederland een gunstig juridisch klimaat heeft.

Claims ophoesten
Ook krijgen ondernemers een vergoeding bovenop het schadebedrag voor de periode dat ze op hun geld moesten wachten. Van Velzen: 'Omdat alle fabrikanten die het kartel vormden hoofdelijk aansprakelijk zijn, is het aannemelijk dat DAF een groot deel van de claims moet ophoesten.' Ook Elsbeth Roos, jurist bij MKB-Claim, denkt dat een groot deel van het schadebedrag terechtkomt bij de Nederlandse vrachtwagenbouwer. 'Het is wel gebruikelijk dat DAF het geld vervolgens terug probeert te halen bij andere fabrikanten.'

Megakartel
Volgens cijfers van TLN, advocatenkantoor Hausfeld & Co (waarmee TLN samenwerkt) en MKB-Claim gaat het om ruim 250.000 vrachtwagens met een gemiddeld schadebedrag tussen de 8.000 tot 9.000 euro. Als daarbij de wettelijke rente wordt opgeteld komt het schadebedrag uit op zo'n 4 miljard euro. Het is waarschijnlijk dat het bedrag de komende tijd verder oploopt.

De truckfabrikanten kregen eerder al een boete van 3,7 miljard euro opgelegd door de Europese Commissie omdat ze benadeeld zijn door het kartel dat de fabrikanten samen hebben gevormd van 1997 tot 2011. Het vrachtwagenkartel wordt gezien als het grootste kartel in de Europese mededingingsgeschiedenis.

Het is moeilijk exact te voorspellen of een bedrijf als DAF zo'n miljardenboete aankan, zegt hoogleraar Economisch Recht Hans Vedder van de Rijksuniversiteit Groningen. 'Het is wel iets waarop je gaat reserveren op je begroting. Ze hebben dat eerder gedaan bij de boete van de Europese Commissie, ook nu kan ik me voorstellen dat intern is uitgerekend hoe groot de schade is.'

Bron: BNR Webredactie, 18 oktober 2019