Manipuleren van tachograaf door vrachtwagenmonteurs strafbaar

Monteurs die tachografen manipuleren, en daarmee faciliteren dat er langer met vrachtwagens wordt doorgereden dan toegestaan, zijn aan te pakken via het strafrecht. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 20 februari. Daarin is voor het eerst een monteur van een transportbedrijf bestraft voor gesjoemel met een tachograaf.

De rechter legde - in lijn met de eis van de officier van justitie van het Functioneel Parket - een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en 228 uur werkstraf op. De uitspraak biedt de Inspectie leefomgeving en Transport (ILT) meer mogelijkheden om op te treden tegen manipulatie van tachografen.

Inspecteur generaal Jan van den Bos: “Het is mooi dat we facilitators nu via het strafrecht kunnen aanpakken. Zo werken we aan een steeds effectievere aanpak van tachograaffraude. Dat draagt bij aan het welzijn van de chauffeurs, veiligheid in het verkeer en eerlijke concurrentieverhoudingen.”

Belangrijke rol voor werkplaatsmonteur
De ILT constateert dat de tachograaf regelmatig wordt gemanipuleerd om meer uren te kunnen rijden. Chauffeurs en bedrijven kunnen bij constatering hiervan op een forse bestuurlijke boete rekenen. Deze manipulatie wordt steeds geavanceerder en kan moeilijk tijdens reguliere controles worden vastgesteld.  Chauffeurs en transportondernemingen hebben vaak hulp van derden, zoals een werkplaatsmonteur die voor materiaal zorgt en de benodigde werkzaamheden uitvoert. Tot nu toe bleef deze ‘facilitator’ buiten schot. Voor het eerst is nu een werkplaatsmonteur veroordeeld voor het manipuleren van tachografen.

Groot onderzoek
De rechtszaak volgde na een groot onderzoek bij een transportonderneming in Zuid-Holland. Daarbij waren de Inlichtingen- en Opsporingsdienst en handhavers van de ILT, de landelijke eenheid van de politie en de RDW betrokken. Uit dit onderzoek bleek de werkplaatsmonteur een belangrijke rol te spelen bij de tachograafmanipulatie. Samen met het Functioneel Parket van het  Openbaar Ministerie is gekeken of deze monteur strafrechtelijk vervolgd kon worden.

Veiligheid en eerlijke concurrentie
Voor de ILT is de uitspraak goed nieuws: het biedt ruimere mogelijkheden om deze fraude aan te pakken. Dat draagt bij aan het welzijn van de chauffeurs, veiligheid in het verkeer en eerlijke concurrentieverhoudingen.

Te lang achter het stuur
De ILT is verantwoordelijk voor toezicht op en handhaving van de arbeids- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van informatie uit de verplichte tachograaf in vrachtwagens, die registreert wanneer een vrachtwagen rijdt. Uit controles blijkt dat chauffeurs en transportondernemingen regelmatig de regels proberen te omzeilen.

Bron: nieuwsbrief ILT, 20 februari 2020