Tarieven wegtransport naar record door dure diesel en truckerstekort
Het prijsniveau in het Europese wegtransport blijft
maar stijgen. De tarieven stijgen al zeven kwartalen op rij en bereikten in het
eerste kwartaal van dit jaar een nieuw record.
Dat blijkt uit de nieuwste
benchmark van Upply, IRU en Transport Intelligence (TI). Zij zagen hun index in
het eerste kwartaal van 2022 stijgen naar 110,9. Dat is 4% hoger dan een
kwartaal eerder en ruim 7% hoger dan een jaar geleden.
TI schrijft
de snelle stijging toe aan de hoge brandstofprijzen, gecombineerd met
verstoringen door congestie en capaciteitsproblemen als gevolg van het
chauffeurstekort. Deze factoren duwden de tarieven ook vorig jaar al omhoog.
Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is die opwaartse trend echter in
een stroomversnelling terecht gekomen.
Zo kwam de
gemiddelde dieselprijs in Europa het afgelopen kwartaal uit op 1,68 euro. Een
jaar eerder was dat nog 1,24 euro. Ten opzichte van het laatste kwartaal van
2021 lagen de brandstofprijzen 13% hoger. Transporteurs komen daardoor onder
extreme druk te staan, stellen de auteurs van de benchmark. Voorlopig is
verlichting van de pijn aan de pomp niet in zicht, stelt TI. De problemen
zullen de komende tijd mogelijk zelfs nog groter worden.
Ook het chauffeurstekort is in
Europa verder opgelopen, waardoor de vervoerscapaciteit steeds meer onder druk
komt te staan. Aan het einde van 2021 was er in Europa een tekort van rond de
400.000 vrachtwagenchauffeurs. Door de oorlog in Oekraïne is dat gebrek
opgelopen naar meer dan 550.000. Volgens de opstellers van het rapport zijn er
sinds het conflict begon 166.000 chauffeurs uit Oekraïne, Belarus, en Rusland
vertrokken uit de Europese markt.
De
opstellers van de tariefindex baseren zich op een analyse van 350 miljoen FTL-
en LTL-ritten uit de database van Upply.
Bron: Nieuwsblad Transport,
29 april 2022