Tarieven wegtransport naar record door dure diesel en truckerstekort

Het prijsniveau in het Europese wegtransport blijft maar stijgen. De tarieven stijgen al zeven kwartalen op rij en bereikten in het eerste kwartaal van dit jaar een nieuw record.

Dat blijkt uit de nieuwste benchmark van Upply, IRU en Transport Intelligence (TI). Zij zagen hun index in het eerste kwartaal van 2022 stijgen naar 110,9. Dat is 4% hoger dan een kwartaal eerder en ruim 7% hoger dan een jaar geleden.

TI schrijft de snelle stijging toe aan de hoge brandstofprijzen, gecombineerd met verstoringen door congestie en capaciteitsproblemen als gevolg van het chauffeurstekort. Deze factoren duwden de tarieven ook vorig jaar al omhoog. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is die opwaartse trend echter in een stroomversnelling terecht gekomen.

Zo kwam de gemiddelde dieselprijs in Europa het afgelopen kwartaal uit op 1,68 euro. Een jaar eerder was dat nog 1,24 euro. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021 lagen de brandstofprijzen 13% hoger. Transporteurs komen daardoor onder extreme druk te staan, stellen de auteurs van de benchmark. Voorlopig is verlichting van de pijn aan de pomp niet in zicht, stelt TI. De problemen zullen de komende tijd mogelijk zelfs nog groter worden.

Ook het chauffeurstekort is in Europa verder opgelopen, waardoor de vervoerscapaciteit steeds meer onder druk komt te staan. Aan het einde van 2021 was er in Europa een tekort van rond de 400.000 vrachtwagenchauffeurs. Door de oorlog in Oekraïne is dat gebrek opgelopen naar meer dan 550.000. Volgens de opstellers van het rapport zijn er sinds het conflict begon 166.000 chauffeurs uit Oekraïne, Belarus, en Rusland vertrokken uit de Europese markt.

De opstellers van de tariefindex baseren zich op een analyse van 350 miljoen FTL- en LTL-ritten uit de database van Upply.

Bron: Nieuwsblad Transport, 29 april 2022