Nog zeker dertig jaar diesel

Elektrische aandrijving heeft voorlopig zijn beperkingen

In het regionale en langeafstandsvervoer zal de dieselmotor nog zeker dertig jaar worden toegepast. Elektrische aandrijving zal beslist opkomen, maar heeft voorlopig haar beperkingen op het gebied van actieradius en zeker ook laadinfrastructuur. Dat concluderen diverse deskundigen in een artikel in ons vakblad voor logistiek management 'logisticx', dat deze week verschijnt.

Volgens Wijnand de Geus, sectiemanager lichte en zware bedrijfswagens bij RAI Vereniging, zal diesel, maar dan in meerdere verschijningsvormen, de komende jaren nog het beeld bepalen, zeker bij bestelauto's en vrachtauto's.  “Ik denk voor meer dan negentig procent.” Moderne diesels zijn sowieso al opvallend schoon en zullen bovendien in de toekomst, door verdere aanpassingen in de motoren en de brandstofsamenstelling (denk aan HVO en synthetische brandstoffen) nog betere CO2-waarden halen. Daarnaast kunnen trucks nu ook al rijden op lng (aardgas) en bio-lng (groen aardgas) terwijl er ook al elektrische vrachtauto's zijn en er op de wat langere termijn trucks op waterstof komen.

TNO-onderzoeker Richard Smokers onderschrijft dat de verbrandingsmotor voorlopig nog niet moet worden afgeschreven. “Ook als het kabinetsdoel, dat alle nieuwverkopen in 2030 zero emission zijn, wordt gehaald, bestaat het personenautopark in 2030 nog steeds voor 60 procent uit auto's met verbrandingsmotor. Bij bestel- en vrachtauto's zal dat aandeel nog veel groter zijn.” Smokers verwacht dat pas tegen 2050 dieselmotoren in het goederenvervoer langzaam zullen uitdoven.

Bron: evofendex, 11 september 2019