In 2020 SOOB subsidie opnieuw beschikbaar

Sector werft met succes 2.000 extra chauffeurs

In 2019 zijn 2.000 extra vrachtwagenchauffeurs ingestroomd in de sector via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Dat is een mooi resultaat want de arbeidsmarkt in transport en logistiek is krap. De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot. Daarom heeft de sector besloten om ook voor 2020 subsidie beschikbaar te stellen voor het opleiden van nog eens 2.000 extra chauffeurs.

Werkgevers en vakbonden in transport en logistiek - TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen - subsidiëren de opleiding van nieuwe vrachtwagenchauffeurs via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen (SOOB). Het gaat hierbij om kandidaten die al in de sector werken en doorstromen, maar ook om kandidaten uit andere sectoren die kiezen voor een toekomst in transport en logistiek. Sectorinstituut Transport en Logistiek zorgt voor de uitvoering van de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl.
 
Gouden Kans
Jary Hogenelst (25) is de 2.000e zij-instromer die heeft gekozen voor een toekomst als vrachtwagenchauffeur. Hij werkte als B-rijbewijschauffeur op de bestelbus en zag een gouden kans. Op het internet las hij dat de transportsector zij-instromers subsidieert om de chauffeursopleiding te volgen. Normaal start je nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur pas als je klaar bent met je rij-opleiding. Bij Jary liep het net iets anders. Steenbergen Transport bood hem meteen een baan aan in zijn oude vak als B-rijbewijschauffeur. Jary: 'Het bevalt mij prima hier en met de rij-opleiding loopt het ook voorspoedig. Als ik het C-rijbewijs heb kan ik bij Steenbergen meteen aan de slag op de bakwagen. Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor het CE-rijbewijs. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan een grote glimmende truck? Het is echt een uitdaging om met zo'n wagen goed te leren manoeuvreren.'
 
Geweldige chauffeurs
Vestigingsmanager van Steenbergen Transport Robert van Dam: 'Wij waren een van de eerste transportbedrijven die meededen aan het zij-instroomproject. Inmiddels weten we uit ervaring dat het een prima manier is om aan goede chauffeurs te komen. Zij-instromers zijn een relatief nieuw fenomeen. Het zijn mensen die de transportwereld vaak niet vanuit familie- of vriendenkring kennen en onvoldoende opleiding hebben genoten voor het vak van chauffeur. Toch werkt het, met enige inspanning. Er zijn zoveel mensen die na jaren uitgekeken zijn op hun werk en een nieuwe droom in het transport zoeken. Ik vind het iedere keer weer een uitdaging om juist van die mensen geweldige chauffeurs te maken. Ja, dat is echt leuk.'
 
Trots
TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zijn er trots op dat de aanpak om goed opgeleide chauffeurs te laten instromen succesvol is. STL: 'Dat we wederom zoveel mensen hebben kunnen werven voor de sector laat zien dat het beroep van vrachtwagenchauffeur veel mensen aanspreekt. En ook steeds meer vrouwen hebben interesse in het beroep.'

 

Foto, v.l.n.r. Ton Bode, Jary Hogenelst en Robert van Dam (Steenbergen Transport) en Anke Schilderink (STL)
 
Wederom subsidie in 2020
De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft groot. De sector stelt daarom opnieuw subsidie beschikbaar voor 2.000 zij-instromers en doorstromers te enthousiasmeren en op te leiden voor het vak van vrachtwagenchauffeur. 
 
Bron: Sectorinstituut Transport en Logistiek, 4 februari 2020