Accu-aanhanger maakt elektrische hijskranen Saan zelfvoorzienend
Koninklijke Saan investeert flink in
de elektrificatie van haar voertuigenpark. Op 7 oktober werd alweer de 12e
mobiele hijskraan die elektrisch kan draaien aan de vloot van het
kraanverhuurbedrijf toegevoegd; een nieuwe Liebherr MK73-3.1 torenkraan. Daarmee is Saan
koploper in de Nederlandse markt voor kraanverhuur. Om deze kranen elektrisch
te kunnen laten opereren liep het kraanverhuurbedrijf wel tegen een uitdaging
aan: niet overal kun je gebruikmaken van bouwstroom. Maar daar is nu een mooie
oplossing voor. Saan werd namelijk eigenaar van een accu-aanhanger. Met deze
aanhanger vol energie is Saan volledig zelfvoorzienend, op welke locatie dan
ook.
Batterijduur van 2 dagen
De accu-aanhanger is ontwikkeld door
EcarACCU. Liebherr en Koninklijke Saan waren betrokken bij de totstandkoming
van de uiteindelijke versie. De accu-aanhanger is voorzien van verschillende
input- en outputaansluitingen. Zo kan er zowel bij het gebruik als bij het
laden gebruikgemaakt worden van aansluitingen met verschillend vermogen. Op een
display lees je gemakkelijk af wat de status van de accu is. Op aanwijzingen
van Liebherr en Saan is de aanhanger voorzien van een imperiaal. Daardoor kan
er zon 1.000 kilo aan hijsmaterieel bovenop vervoerd worden, zoals een kubel
of een pallethaak. De accu kan snel opgeladen worden: met een
krachtstroomaansluiting laad je hem in 1,5 uur tijd volledig op. En vervolgens
levert hij zonder bijladen voldoende energie om bijvoorbeeld de MK73 twee dagen
lang volledig elektrisch te laten opereren.
Hergebruikte accus
EcarACCU is opgericht door
autobedrijf Ursem Barten, dat iets wilde doen met de afval-accus die door hen
uit personenwagens werden gedemonteerd. Men slaagde erin om gebruikte
batterijen te refurbishen en opnieuw toe te passen voor energieopslag. De
accu-aanhanger is een van die toepassingen en is dus op meerdere manieren
duurzaam. Bij de productie wordt afval uit batterijen niet vernietigd, maar
hergebruikt. En de inzet ervan bespaart flink in uitstoot van schadelijke stoffen,
zoals CO2. Daarmee past deze aanhanger perfect in de
duurzaamheidsdoelstellingen van Saan en in het kader van hun certificering voor
de CO2-Prestatieladder.
Bouwstroom niet nodig
De aanhanger zal vanaf vandaag
regelmatig te zien zijn in combinatie met de nieuwe nieuwe Liebherr MK73-3.1
torenkraan. Want vooral op krappe locaties in binnenstedelijk gebied is deze
kraan op zn best. En met deze accu-aanhanger vol energie, draait hij ook stil
en schoon als er geen bouwstroom-aansluiting in de buurt is.
Bron: Koninklijke Saan, 7 oktober 2021.